Komisja Europejska opublikowała wniosek ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, (WE) nr 1223/2009 i (UE) 2019/1009 w odniesieniu do uproszczenia niektórych wymogów i procedur dotyczących produktów chemicznych (COM/2025/531), którego treść można znaleźć tutaj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0531
Wniosek przedstawia obszerną analizę przyczyn i celów, której najważniejszymi punktami jest deregulacja przemysłu chemicznego, uproszczenie wymagań i zwiększenie konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw sektora chemicznego.
Wniosek obejmuje swoim zakresem kilka rozporządzeń, w tym to dotyczące kosmetyków, ale w tym artykule chcemy skupić się na proponowanych zmianach w odniesieniu do rozporządzenia CLP. Spójrzmy jakich uproszczeń możemy spodziewać się w porównaniu z aktualizacją rozporządzenia opublikowaną w listopadzie 2024 roku. O zmianach, które mają zostać wprowadzone przez aktualizację rozporządzenia CLP pisaliśmy tutaj: https://www.sds-create.pl/aktualizacja-clp-%E2%80%93-nowe-obowiazki-dla-firm przed lekturą dalszej części artykułu zachęcamy do zapoznania się z tym tekstem.
Poruszając się po kolei po zapisach dotyczących proponowanych zmian, większość przedsiębiorców na pewno ucieszy odstąpienie przez Komisję Europejską od stosowania wymaganej minimalnej wielkości czcionki. Opublikowany wniosek uchyla bowiem sekcję 1.2.1.5 załącznika I, która wprowadzała zapisy o minimalnych wielkościach czcionki, a także odstępach pomiędzy liniami tekstu czy kolorze tła.
Idąc dalej zauważymy, że rozszerzony może zostać zakres stosowania wyłączenia dla opakowań nieprzekraczających 10 ml. Tutaj włącznie z możliwą redukcją niektórych piktogramów w stosownych czy całkowitą rezygnacją z oznakowania w stosownych przypadkach.
Wprowadzona przez aktualizację CLP możliwość stosowania etykiet rozkładanych została utrzymana w mocy, co na pewno przyda się jako techniczne rozwiązanie dla produktów, gdzie projektowana etykieta jest wielojęzyczna.
Tutaj również proponowane poprawki nie wprowadziły zmian w tym zakresie. Zapisy z rozporządzenia (UE) 2024/2865 najprawdopodobniej pozostaną w mocy.
W tym przypadku zmiana jest niewielka, rozszerza zakres stosowania do podania danych dodatkowych dostawców na etykiecie cyfrowej, o ile główny dostawca będzie wymieniony na etykiecie fizycznej.
Potencjalne uproszczenia, które mają zostać wprowadzone zgodnie z wnioskiem na pewno ucieszą przedsiębiorców. Szczególnie uchylenie zapisów o wielkości czcionki i odstępach między wierszami wydaje się być bardzo pomocne z perspektywy technicznych możliwości umieszczenia elementów oznakowania na etykiecie.
Niewątpliwie niektórzy przedstawiciele biznesu oczekiwaliby szerszych uproszczeń, szczególnie większego zakresu stosowania etykiet cyfrowych, natomiast odejście od opublikowanych w listopadzie wymagań wydaje się być krokiem w dobrym kierunku, jeżeli chodzi o deregulację przemysłu chemicznego i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw.
Zmiany w proponowanym wniosku nie są jeszcze opublikowane, więc do ich zastosowania w praktyce musimy poczekać na publikację tekstu rozporządzenia.