Napisz do nas!

  1. en
Czy wystarczy umieścić kartę charakterystyki na stronie internetowej? Jak wysłać kartę charakterystyki?
05 maja 2025

Jak prawidłowo dostarczyć kartę charakterystyki?

Karta charakterystyki (SDS) jest podstawowym dokumentem służącym do przekazywania informacji o zagrożeniach, bezpiecznym stosowaniu i środkach kontroli substancji chemicznych. Jednak samo jej opracowanie nie wystarczy – ważne jest również, w jaki sposób i kiedy karta charakterystyki powinna być dostarczona odbiorcy.

Obowiązek dostarczenia karty charakterystyki – kiedy, jak i komu?

 

Zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (REACH):

  • Kartę charakterystyki należy dostarczyć nieodpłatnie, w formie papierowej lub elektronicznej, najpóźniej w dniu pierwszej dostawy substancji lub mieszaniny.

  • Obowiązek dotyczy dostawców: producentów, importerów, dalszych użytkowników i dystrybutorów w łańcuchu dostaw, którzy dostarczają substancję lub mieszaninę w UE.

  • SDS musi być dostarczona w języku urzędowym kraju, do którego produkt jest wprowadzany.

 

Forma dostarczenia karty charakterystyki – papierowo czy elektronicznie?

 

Poradnik ECHA wskazuje:

"Należy jednak zauważyć, że w tym kontekście stwierdzenie dostarcza się powinno się rozumieć jako ciążący na dostawcy obowiązek proaktywnego dostarczenia karty charakterystyki (i każdej wymaganej aktualizacji), a nie tylko pasywnego udostępnienia jej, na przykład w internecie, lub udostępnienia reaktywnego poprzez dostarczanie jej na żądanie."

Dopuszczalne formy przekazania karty charakterystyki to:

Wydruk papierowy

Format elektroniczny np. PDF przesłany e-mailem lub link do pobrania karty charakterystyki. W przypadku tego drugiego rozwiązania istnieją dodatkowe wymagania:

  • link musi być bezpośredni i prowadzić do konkretnej karty charakterystyki;
  • link powinien być wiarygodny i działający, powinien działać bezustannie, a najlepiej nigdy nie wygasać;
  • klientowi należy aktywnie wysyłać nowe wersje linku (jeśli ulegną zmianie)
  • klienta należy aktywnie informować o wszystkich aktualizacjach karty charakterystyki;
  • dostęp do karty charakterystyki poprzez link nie powinien być ograniczony (na przykład przez konieczność logowania).

 

Nie wystarczy samo udostępnienie karty na stronie internetowej bez poinformowania odbiorcy – klient musi zostać poinformowany i mieć łatwy dostęp do dokumentu.

 

Co z aktualizacjami karty charakterystyki?

 

Jeśli karta charakterystyki została zmieniona (np. zaktualizowano klasyfikację, środki ochrony, dane toksykologiczne), to:

  • Zmienioną wersję należy niezwłocznie dostarczyć wszystkim odbiorcom, którzy otrzymali produkt w ciągu ostatnich 12 miesięcy;

  • Sposób dostarczenia aktualizacji karty charakterystyki pozostanie taki sam jak w przypadku nowej karty dostarczanej po raz pierwszy;

  • Nowa wersja musi zawierać datę aktualizacji i informacje o tym, które sekcje zostały zmienione.

 

Jak w praktyce dostarczyć kartę charakterystyki?

 

🟩 Dostarczając produkt po raz pierwszy, nie zapomnij załączyć karty – najlepiej jako PDF wraz z fakturą lub e-mailem potwierdzającym wysyłkę.

🟩 Wdróż system do zarządzania dokumentacją SDS – by mieć dowód, że karta została dostarczona (np. archiwum e-maili, potwierdzenia odbioru).

🟩 Zadbaj o spójność językową – karta musi być w języku kraju, do którego trafia produkt.

🟩 Bądź gotowy do szybkiego reagowania na zmiany – aktualizacja klasyfikacji czy zmiana danych toksykologicznych oznacza obowiązek ponownego przekazania karty.

Podsumowanie

 

Dostarczenie karty charakterystyki to nie formalność, ale prawny obowiązek wynikający z rozporządzenia REACH. Dobrze zaplanowany system dystrybucji SDS pozwala uniknąć błędów, a w razie kontroli – wykazać zgodność z przepisami.

KONTAKT

MASZ PYTANIA?

Skontaktuj się z nami!

Twoje imię
Email
Numer telefonu
Twoje pytanie
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!