+48 786 348 531

  1. en
Błędy w Sekcji 14 karty charakterystyki mogą uniemożliwić transport. Dowiedz się, jak tego uniknąć.
16 czerwca 2025

Sekcja 14 karty charakterystyki – transport towarów niebezpiecznych a poprawne tworzenie kart charakterystyki

Tworzenie kart charakterystyki (SDS) to nie tylko kwestia zgodności z rozporządzeniem REACH, ale również praktyczne wsparcie procesów logistycznych. Jednym z kluczowych elementów, szczególnie przy obrocie międzynarodowym, jest Sekcja 14 karty charakterystyki – Informacje dotyczące transportu, która, zgodnie z nazwą, zawiera informacje dotyczące transportu substancji i mieszanin niebezpiecznych.

Poprawne wypełnienie tej sekcji ma bezpośredni wpływ na możliwość przewozu produktów drogą lądową, morską i lotniczą. Poniżej wyjaśniamy, co dokładnie powinna zawierać Sekcja 14 i dlaczego jest ona tak istotna w procesie tworzenia karty charakterystyki.


Co zawiera Sekcja 14 karty charakterystyki?

 

Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia REACH (UE) 2020/878, Sekcja 14 powinna obejmować następujące podsekcje:

14.1 Numer UN lub numer identyfikacyjny ID

 

Podaje się numer UN lub identyfikator ID przypisany do produktu zgodnie z przepisami ADR, IMDG, IATA/ICAO, RID, ADN. Wybór odpowiedniego numeru powinien być oparty na klasyfikacji zagrożeń i dokonany przez osobę posiadającą wiedzę i doświadczenie w zakresie klasyfikacji towarów niebezpiecznych w transporcie.

14.2 Prawidłowa nazwa przewozowa UN

 

W tej części wskazuje się oficjalną nazwę przewozową, uzupełnioną – jeśli wymagają tego przepisy – o techniczną nazwę substancji lub mieszaniny.

14.3 Klasa(-y) zagrożenia w transporcie

 

Określa się tu klasę zagrożenia transportowego, która powinna być zgodna z numerem UN oraz z odpowiednimi przepisami (np. ADR, IMDG Code).

14.4 Grupa pakowania

 

Wskazuje się grupę pakowania (Packing Group) – I, II lub III – w zależności od stopnia zagrożenia.

14.5 Zagrożenia dla środowiska

 

Informacja, czy substancja/mieszanina jest klasyfikowana jako niebezpieczna dla środowiska wodnego zgodnie z kryteriami transportowymi.

14.6 Szczególne środki ostrożności dla użytkowników

 

Zawiera wytyczne dotyczące bezpiecznego przewozu, wymaganych środków ochrony oraz ograniczeń w transporcie.

14.7 Transport morski luzem zgodnie z instrumentami IMO

 

Dotyczy towarów przewożonych luzem drogą morską, zgodnie z instrumentami IMO. Stosowane tylko w określonych przypadkach.

 


Jak przygotować Sekcję 14 przy tworzeniu karty charakterystyki?

 

Podczas tworzenia karty charakterystyki, sporządzenie Sekcji 14 wymaga wykonania procedury klasyfikacyjnej według przepisów transportowych. Uwaga: klasyfikacja CLP i klasyfikacja transportowa w wielu punktach mogą być zbieżne, ale nie zawsze są identyczne – różnice mogą dotyczyć zarówno klasy zagrożenia, jak i grupy pakowania.

Proces ten obejmuje:

  • Identyfikację zagrożeń zgodnie z ADR/IMDG/ICAO TI
  • Wybór odpowiedniego numeru UN
  • Ustalenie dominującej klasy zagrożenia (w przypadku, gdy produkt spełnia kryteria klasyfikacji dla kilku klas)
  • Ocenę zagrożeń dla środowiska
  • Wskazanie środków ostrożności i ograniczeń transportowych

 

Prawidłowe przypisanie tych danych ma kluczowe znaczenie dla dalszych etapów: etykietowania, sporządzania dokumentacji przewozowej oraz bezpieczeństwa łańcucha dostaw.


Dlaczego Sekcja 14 jest tak istotna?

 

Choć w wielu przypadkach większy nacisk kładzie się na Sekcje 2 i 3 karty charakterystyki, to w przypadku transportu – szczególnie morskiego i lotniczego – to właśnie przede wszystkim Sekcja 14 może decydować o tym, czy towar zostanie dopuszczony do przewozu.

Dla przewoźnika to informacje z Sekcji 14 decydują o sposobie obsługi przesyłki, wymaganym oznakowaniu czy mających zastosowanie przepisach szczególnych.

Niezależnie od tego jednak, którą sekcję karty uznamy za najważniejszą, nadal naszym nadrzędnym celem powinno być utrzymanie spójności informacji zamieszczanych w poszczególnych sekcjach, tak aby użytkownik miał jasny obraz sytuacji prawnej oraz sposobu postępowania z produktem.

🚚 Niepoprawne przygotowanie tej sekcji może skutkować odmową transportu, zatrzymaniem towaru czy nałożeniem kar.


Tworzenie kart charakterystyki a zgodność z przepisami transportowymi

 

W ramach usługi tworzenia kart charakterystyki warto korzystać z pomocy specjalistów, którzy posiadają wiedzę zarówno z zakresu klasyfikacji CLP, jak i przepisów transportowych. Tylko wtedy można mieć pewność, że dokument:

  • zawiera kompletne dane wymagane dla celów przewozu,
  • spełnia wymogi międzynarodowych regulacji,
  • umożliwia bezproblemowy transport i dystrybucję.

Podsumowanie

 

Sekcja 14 to kluczowy element każdej profesjonalnie przygotowanej karty charakterystyki. Jej poprawne opracowanie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo transportu, zgodność z przepisami i płynność operacji logistycznych.

🔍 Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia kart charakterystyki skontaktuj się z nami.
 

KONTAKT

MASZ PYTANIA?

Skontaktuj się z nami!

Twoje imię
Email
Numer telefonu
Twoje pytanie
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!