Tworzenie kart charakterystyki (SDS) to nie tylko kwestia zgodności z rozporządzeniem REACH, ale również praktyczne wsparcie procesów logistycznych. Jednym z kluczowych elementów, szczególnie przy obrocie międzynarodowym, jest Sekcja 14 karty charakterystyki – Informacje dotyczące transportu, która, zgodnie z nazwą, zawiera informacje dotyczące transportu substancji i mieszanin niebezpiecznych.
Poprawne wypełnienie tej sekcji ma bezpośredni wpływ na możliwość przewozu produktów drogą lądową, morską i lotniczą. Poniżej wyjaśniamy, co dokładnie powinna zawierać Sekcja 14 i dlaczego jest ona tak istotna w procesie tworzenia karty charakterystyki.
Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia REACH (UE) 2020/878, Sekcja 14 powinna obejmować następujące podsekcje:
Podaje się numer UN lub identyfikator ID przypisany do produktu zgodnie z przepisami ADR, IMDG, IATA/ICAO, RID, ADN. Wybór odpowiedniego numeru powinien być oparty na klasyfikacji zagrożeń i dokonany przez osobę posiadającą wiedzę i doświadczenie w zakresie klasyfikacji towarów niebezpiecznych w transporcie.
W tej części wskazuje się oficjalną nazwę przewozową, uzupełnioną – jeśli wymagają tego przepisy – o techniczną nazwę substancji lub mieszaniny.
Określa się tu klasę zagrożenia transportowego, która powinna być zgodna z numerem UN oraz z odpowiednimi przepisami (np. ADR, IMDG Code).
Wskazuje się grupę pakowania (Packing Group) – I, II lub III – w zależności od stopnia zagrożenia.
Informacja, czy substancja/mieszanina jest klasyfikowana jako niebezpieczna dla środowiska wodnego zgodnie z kryteriami transportowymi.
Zawiera wytyczne dotyczące bezpiecznego przewozu, wymaganych środków ochrony oraz ograniczeń w transporcie.
Dotyczy towarów przewożonych luzem drogą morską, zgodnie z instrumentami IMO. Stosowane tylko w określonych przypadkach.
Podczas tworzenia karty charakterystyki, sporządzenie Sekcji 14 wymaga wykonania procedury klasyfikacyjnej według przepisów transportowych. Uwaga: klasyfikacja CLP i klasyfikacja transportowa w wielu punktach mogą być zbieżne, ale nie zawsze są identyczne – różnice mogą dotyczyć zarówno klasy zagrożenia, jak i grupy pakowania.
Proces ten obejmuje:
Prawidłowe przypisanie tych danych ma kluczowe znaczenie dla dalszych etapów: etykietowania, sporządzania dokumentacji przewozowej oraz bezpieczeństwa łańcucha dostaw.
Choć w wielu przypadkach większy nacisk kładzie się na Sekcje 2 i 3 karty charakterystyki, to w przypadku transportu – szczególnie morskiego i lotniczego – to właśnie przede wszystkim Sekcja 14 może decydować o tym, czy towar zostanie dopuszczony do przewozu.
Dla przewoźnika to informacje z Sekcji 14 decydują o sposobie obsługi przesyłki, wymaganym oznakowaniu czy mających zastosowanie przepisach szczególnych.
Niezależnie od tego jednak, którą sekcję karty uznamy za najważniejszą, nadal naszym nadrzędnym celem powinno być utrzymanie spójności informacji zamieszczanych w poszczególnych sekcjach, tak aby użytkownik miał jasny obraz sytuacji prawnej oraz sposobu postępowania z produktem.
🚚 Niepoprawne przygotowanie tej sekcji może skutkować odmową transportu, zatrzymaniem towaru czy nałożeniem kar.
W ramach usługi tworzenia kart charakterystyki warto korzystać z pomocy specjalistów, którzy posiadają wiedzę zarówno z zakresu klasyfikacji CLP, jak i przepisów transportowych. Tylko wtedy można mieć pewność, że dokument:
Sekcja 14 to kluczowy element każdej profesjonalnie przygotowanej karty charakterystyki. Jej poprawne opracowanie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo transportu, zgodność z przepisami i płynność operacji logistycznych.
🔍 Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia kart charakterystyki skontaktuj się z nami.